Patientrettigheder

Som patient hos Nordjysk Speciallægeklinik har du en række rettigheder i mødet med sundhedsvæsenet. Disse rettigheder omfatter alt fra adgang til information, maksimale ventetider, tilskud til ydelser, klagemuligheder og erstatning. Det danske sundhedssystem har mange regler, og her kan du få et overblik over dine rettigheder.

Frit og udvidet valg

Ved frit valg af sygehus kan du finde information om dine rettigheder på sundhed.dk, hvis du:

  • Er henvist til en undersøgelse eller behandling på et offentligt sygehus.
  • Har fået udsat eller aflyst din behandling.

Læs mere om dine rettigheder her
Kontakt os på telefon: +45 9340 5800 for spørgsmål eller vejledning.

Rapportering af utilsigtede hændelser

Hver dag interagerer mange mennesker med det danske sundhedsvæsen. Selvom de fleste besøg forløber uden problemer, kan der opstå fejl og utilsigtede hændelser. Det er vigtigt for os at lære af disse hændelser for at undgå dem i fremtiden. Du som patient eller pårørende kan rapportere utilsigtede hændelser til Dansk Patient Sikkerheds Database (DPSD). Hvis du oplever en utilsigtet hændelse, kan du finde mere information her.

Klager

Hvis du vil klage over forhold på Nordjysk Speciallægeklinik, kan du sende en mail til info@nordjyskklinik.dk. Det er VIGTIGT, at du ikke sender personlige oplysninger til vores info-mail. Brug i stedet sikker mail til at sende dine oplysninger.
Hvis du vil klage over den faglige behandling, dine patientrettigheder, eller Patienterstatningens afgørelse om erstatning, kan du finde information på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside. Her er også klageskemaer.

Erstatning

Alle patienter har ret til erstatning fra en offentlig ordning, også ved skader under behandling på privathospitaler. Patienterstatningen sikrer, at patienter får den erstatning, de har krav på ifølge loven. Læs mere på Patienterstatningens hjemmeside.